Huolto
Huoltohinnasto
Täyshuollot
Hionta + thermobox pohjustus (siklaamatta) 50 euroa
Hionta + thermobox pohjustus + kelivoide 55 euroa / perinteisen sukset 60 euroa
Hionta + thermobox +HF-kelivoide 65 euroa
Hionta + thermobox + HF- voidetta vastaava fluoriton voide 65 euroa
Voitelut
Perusvoitelu vapaan sukset 20 euroa / perinteinen 25 euroa
Pohjustus + perusvoitelu 30 euroa
HF-voitelu tai vastaava fluoriton voitelu 35 euroa
Pitovoitelu (purkki / liisteri) 20 euroa
Kisavoitelutalk. 35 e / pulverilla 60 e
Kisavoitelut yleensä tapaus- ja tarvekohtaisesti, PYYDÄ TARJOUS!
Hionnat
alk. 40 euroa
Seurat, tiimit, ryhmät ja suuremmat yksittäiset suksimäärät
PYYDÄ TARJOUS!
Muut
Siteiden asennus / siirto 20 euroa
Sauvojen lyhennys10 euroa
Pohjan paikkaus10 euroa hionnan yhteydessä
Suksien puhdistus + suojavahat 25 euroa
Tietoa kivihionnasta
Suksien kivihionta
Suksen pohjien kivihionnassa toteutetaan aina kolme vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa eli niin kutsutussa oikaisussa pohjista poistetaan vanha tukkeutunut pinta sekä mahdolliset naarmut. Toisessa vaiheessa oikaisu viimeistellään erittäin hienoilla asetuksilla peilipinnaksi, jonka jälkeen pohjat ovat valmiina halutunlaiseen kuviointiin. Kivihionnan tarkoituksena on parantaa suksien luistoa sekä kuvion mukanaan tuomin ominaisuuksin että voiteiden paremman imeytymisen kautta. Hyvässä kunnossa pidetyt sukset voidaan hioa kymmenestä viiteentoista kertaa, joten kivihionta ei lyhennä suksien käyttöikää, vaan paremminkin parantaa niiden käyttökaaren toiminnallisuutta!
Kuviointi suksen ominaisuuksien mukaan
Valittaessa sopivaa hiontakuviota suksiin tulee aina ensisijaisesti huomioida suksien rungon ominaisuudet. Kuviointi ei missään tapauksessa muuta suksien profiilin mukanaan tuomia ominaisuuksia. Toisin sanoen, jos suksi ei ole koskaan toiminut esimerkiksi vesikelillä, on sitä turhaa yrittää muuttaa myöskään hionnan kautta vesikelin sukseksi ja sama pätee tietysti vastakkaisessa asetelmassa. Suurin hyöty kuvioinnista saadaankin siten, että pyritään optimoimaan suksen rungon ominaisuudet siihen sopivaan kuvioon. Tässä kohtaa on myös syytä tuoda esille seikka, joka silloin tällöin hämmentää joitakin suksien omistajia. Suksien tekstit cold, wet, plus jne. ovat hyvin viitteellisiä. Suksien todellinen toiminnallisuus kelialueilla saadaan selville tutkimalla suksen muodot sekä painealueet ja viimekädessä testaamalla!
Kunto- ja harrastehiihto
Kunto- ja harrastehiihdossa suksien kunnostaminen hyödyttää hiihtäjää aivan samalla tavalla kuten kilpahiihdossa. Siinä missä kilpahiihtäjä nipistää pois ylimääräisiä sekunteja, lisää kuntohiihtäjä suorituksensa mielekkyyttä. Perimmäisenä tarkoituksenahan lähes jokaisella kuntoilijalla on parantaa fyysistä kuntoa tai hakea liikunnasta vastapainoa kovalle psyykkiselle kuormitukselle. Jos liikuntasuorituksesta jää hyvä maku, on paljon todennäköisempää, että sukset tullaan laittamaan jalkoihin jatkossakin.
Tavallisesti kuntohiihtäjä omistaa kilpahiihtäjään verrattuna huomattavasti pienemmän määrän suksipareja, minkä vuoksi huollossa haetaan yleensä mahdollisimman laajaa toiminnallisuutta. Pienempi suksiparien määrä tarkoittaa myös sitä, että yhteen suksipariin kohdistuva kulutus nousee kohtuullisen helposti aivan samalle tasolle tai jopa suuremmaksi kuin kilpailijalla, jonka käytössä saattaa olla esimerkiksi 15-20 paria suksia. Kuntoilijalle paras aika kaluston kunnostamiseen on hiihtokauden alku tai loppu, jolloin jälkimmäisessä tapauksessa sukset ovat valmiina seuraavan kauden alkua varten. Aktiivisimmat kuntoilijat (yli 2000 km hiihtävät) huoltavat suksensa jopa kaksi kertaa kaudessa. Tällöin on mahdollista huomioida myös alku- ja keskitalven lumityypin ero kevättalveen ja pohjoisen pitkälle jatkuviin hiihtokeleihin.
Yleisin syy, miksi kivihionta parantaa kuntohiihtäjän suksien toimintaa, johtuu siitä, että suksenpohjat ovat yksinkertaisesti tukossa toistuvan voitelun ja lumen aiheuttaman kitkan vuoksi. Harvemmin kysymys on pohjan naarmuuntumisesta, mutta joskus myös erittäin pahasti naarmuuntuneet pohjat aiheuttavat toimivuuden heikkenemisen. Kolmanneksi voidaan mainita, että joissakin suksissa on tehtaan jäljiltä hionta, joka ei välttämättä sovellu parhaalla mahdollisella tavalla tyypillisille suomalaisille keliolosuhteille.
Väärinkäsitysten välttämiseksi selvennetään vielä, että voitelu ei pilaa suksia, vaan paremminkin huoltaa suksia, mutta jossain vaiheessa suksenpohjat saavuttavat tilanteen, missä pohja ei vain enää ota voidetta vastaan kuten sen on tarkoitettu. Samaan asiaan liittyy uskomuksia, että hionnan jälkeen suksille täytyisi suorittaa työläs pohjustusurakka. Näin saattoi olla vuosia sitten, jolloin suurin osa suksista hiottiin aivan eri tekniikkaan perustuvilla koneilla. Mantec hiontakoneissa viimeistelyjälki on täysin nukaton, jonka vuoksi suksi on jopa ilman voitelua liukas hiihdettäväksi. Asiakaspalautteen mukaan sukset ovat olleet 150-200 kilometriä erittäin liukkaat, kun hionnan jälkeisenä käsittelynä on tehty thermobox-pohjustus ja perinteinen parafiini vahaus halutulla kelivoiteella. Harrastaja, joka odottaa suksiltaan toimivuutta, mutta jolla ei ole aikaa tai hyviä tiloja voiteluun, takaa itselleen kausittaisella suksien huoltamisella ehdottomasti helpoimmalla tavalla miellyttävät kokemukset ladulla.
Kilpahiihto
SaimaaSport otti kaudella 2013-2014 ensimmäisenä Suomessa käyttöönsä Mantecin kehittämän kartioakselijärjestelmän, joka mahdollistaa vaivattomasti erityyppisten hiontakivien käytön keliolosuhteiden mukaan. Tämä tarkoittaa mahdollisuutta huoltaa suksia entistäkin tarkemmin juuri halutuille ominaisuuksille. Käytännössä kolmella erilaisella kivellä ja kahdella erilaisella timantilla saadaan yhdestä ja samasta kuvioparametrista ulos kuusi modifikaatiota. Testitulokset ovat osoittaneet, että kivellä ja timantilla on väliä!
Kilpahiihdon suksihuollossa tulee kuitenkin huomioida aina ensimmäisenä kaluston riittävyys, ennen kuin lähdetään hakemaan ”kuuta taivaalta”. Laajalla kalustolla, jonka urheilija tuntee perinpohjaisesti, on mahdollista saavuttaa suurtakin etua kuvioimalla suksia juuri tietynlaisiin olosuhteisiin sopiviksi. Toisaalta jos kalustoa on vähemmän, eikä olla täysin varmoja sen toimivuudesta eri olosuhteissa, on huomattavasti turvallisempaa tukeutua universaalimpiin vaihtoehtoihin.
Suksikaluston testaamisella on hyvin suuri merkitys, jotta kulloisestakin kalustosta saadaan mitattua ulos sen maksimaalinen potentiaali. Jokainen kilpailija haluaa hiihtää parhaalla mahdollisella kalustolla, minkä vuoksi testaamisen voi sanoa olevan hyvin harvoin hukkaan heitettyä aikaa. Kaluston tunteminen auttaa sekä huoltoa että urheilijaa! SaimaaSportin onnittelut vielä kerran nuorten Ristijärven SM-hiihtojen suomenmestarille Hanna Varjukselle! Onnitteluiden lisäksi myös suuret kiitokset ahkerasta testityöstä, jonka satoa saadaan toivottavasti hyödynnettyä jatkossakin!